Lisatuled mängivad olulist rolli sõiduki nähtavuse parandamisel ja ohutuse suurendamisel, eriti pimedatel maanteedel või kehvades ilmastikuoludes. Samas tuleb Eestis lisatulesid paigaldades järgida konkreetseid seaduslikke nõudeid, et vältida liikluseeskirjade rikkumist ja võimalikke trahve. Siin on ülevaade Eesti seadusest tulenevatest nõuetest lisatulede paigaldamise ja kasutamise kohta.
§ 41. Kaugtulede kasutamine
(1) Kaugtulesid võib kasutada sõidul pimeda ajal või halva nähtavuse korral.
(2) Kui möödasõitu alustades ollakse piisavalt lähedal ees liikuvale sõidukile, võib möödasõidu kavatsusest anda märku kaugtulede lühiajalise vilgutamisega.
(3) Kaugtulesid ei tohi kasutada, kui:
1) tee valgustus tagab nähtavuse vähemalt 300 meetri ulatuses;
2) vastutulevast sõidukist ollakse sellisel kaugusel, et võidakse selle juhti pimestada;
3) kaugtuled hakkavad valgustama ees sõitvat sõidukit;
4) kaugtuled võivad pimestada teist sõidukijuhti, kaasa arvatud tee läheduses liikuva vee- või raudteesõiduki juhti. Raudteesõiduki juhti ei tohi pimestada ka raudteeülesõidukoha ees raudtee ületamise võimalust oodates.
§ 42. Udutulede kasutamine
(1) Eesmised udutuled võivad põleda sõidu ajal koos esituledega udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral.
(2) Eesmisi udutulesid võib kasutada ka käesoleva seaduse § 40 lõikes 1 nimetatud juhul lähitulede asemel.
(3) Tagumisi udutulesid võib kasutada sõidu ajal ainult asulavälisel teel udust või sajust põhjustatud halva nähtavuse korral või kui sõidutuulest ülestõstetud lumi, tolm või pori halvendab oluliselt tulede nähtavust tahapoole.
§ 43. Töötulede kasutamine
Sõidukile paigaldatud lisatuled, mis on ette nähtud töökoha valgustamiseks, võivad põleda ainult seoses tööülesande täitmisega. Need ei tohi pimestada teist juhti.
1. Lisatulede paigaldus: Paari reegel (SOOVITUSLIK)
Seaduse kohaselt tuleb lisatulede paigaldamisel järgida põhimõtet, et need peavad olema paigaldatud paarikaupa. See tähendab, et üheainsa lisatule (olgu see siis näiteks prožektor) paigaldamine katusele või iluvõre keskele ei ole lubatud. Paari paigutus peab olema sümmeetriline sõiduki keskjoone suhtes, mis tagab ühtlase valgustuse ja väldib teiste liiklejate pimestamist.
(Sedaviisi paigaldatud lisatuli on okei, peaasi, et tulede kogureferentsarv ei läheks üle lubatud piiri ja et paigaldus oleks tehtud professionaali poolt, et vastutulevaid sõidukeid ei pimestataks.)
Seadused lubavad nüüd ka paaritu arvu lisatulesid, näiteks üksiku LED-riba kasutamist. See on oluline, kuna varasemad reeglid nõudsid lisatulede paigaldamist paarikaupa. Muudatus võimaldab näiteks kolme lisatule paigaldamist, kui need on sümmeetriliselt paigutatud ja korraga võivad põleda vähemalt kaks valgustit
2. Referentsarvude piirangud
Eestis on lisatulede valgustugevust reguleeritud läbi referentsarvu. Igal lisatulil on referentsarv, mis on märgitud tule klaasile või reflektorile. See arv näitab, kui palju valgust tuli toodab. Kõikide sõiduki kaugtulede referentsarvude summa ei tohi ületada 100. Kui paigaldatud tulesid on rohkem ja nende referentsarv ületab lubatud piiri, siis tuleb need ühendada nii, et korraga ei süttiks rohkem kui 100 ühiku väärtuses kaugtulesid.
Näide:
Kui teie auto originaalkaugtuledel on ühe tule referentsarv 20, siis kokku on juba 40. Sellisel juhul võite paigaldada lisatulesid, mille referentsarv on kuni 30. See tähendab, et kaks lisatuld, millel mõlemal on referentsarv 30, ei ületa seaduses lubatud piiri. Kui teie lisatuledel on suurem referentsarv ja kogu valgustugevus ületab 100, tuleb need tuled ühendada nii, et korraga ei oleks põlevad üle 100 ühiku jagu tulesid. See reegel aitab vältida olukordi, kus sõiduk toodab teel liiga tugevat valgusvoogu, mis võib teisi liiklejaid pimestada.
3. Lisatulede tehnoloogiad: Halogeen, ksenoon ja LED
Tänapäeval on lisatulesid saadaval kolmes peamises tehnoloogias: halogeen-, ksenoon- ja LED-tuled. LED-tuled on kõige populaarsemad ja soovitatavamad, kuna need tarbivad vähem energiat, pakuvad paremat valgustust ning on pikema elueaga. Lisaks süttivad LED-tuled kiiremini ja nende valgusvihud on suunatud, mis teeb neist ideaalse valiku sõitmiseks keerulistes tingimustes. LED-tuled on ka ökonoomsemad, pakkudes suuremat efektiivsust ja väiksemat koormust sõiduki elektrisüsteemile.
4. Professionaalne paigaldus: Väldi elektrisüsteemi rikkumist
Lisatulede paigaldamisel on oluline usaldada töö sertifitseeritud töökodadele, kellel on kogemus ja teadmised autode elektrisüsteemidest. Ebakorrektne paigaldus võib põhjustada tõsiseid kahjustusi sõiduki elektrisüsteemis, sealhulgas lühiseid, elektroonikahäireid ja isegi kallite komponentide riknemist. Seega on oluline, et paigaldus oleks tehtud professionaalselt ja vastaks kõikidele seaduses sätestatud nõuetele.
5. Lisatulede praktiline kasutus vs. edevus
Lisatuled tuleks paigaldada ainult vajaduse korral, mitte pelgalt sõiduki välimuse muutmiseks või edevuse pärast. Näiteks tulede paigaldamine auto katusele võib suurendada tuulemüra ja kütusekulu, mis muudab sõiduki vähem ökonoomseks. Kui te ei sõida sageli kehvades tingimustes või maanteedel, kus lisatuledest oleks tõeliselt kasu, tasub paigaldamise otsus veelkord läbi mõelda.
6. Seaduse rikkumise tagajärjed: Trahvid ja sanktsioonid
Lisatulede paigaldamisel ja kasutamisel seaduste rikkumine võib kaasa tuua trahve ja muid sanktsioone. Kui lisatuled ei vasta seadusnõuetele, võib liiklusjärelvalve ametnik määrata rahatrahvi kuni 400 eurot. Samuti võib valesti paigaldatud või üle võimsuse lisatuled põhjustada tehnilise ülevaatuse mittesooritamise, mis muudab sõiduki liikluses osalemise seadusvastaseks.
Kuidas osta seadustele vastavad lisatuled?
Kui otsite seaduslikke ja kvaliteetseid lisatulesid, leiate need meie e-poest. Meie valikus on lai valik E-märgistusega ja referentsarvudega kooskõlas olevaid lisatulesid, mis vastavad kõikidele Eesti ja Euroopa Liidu nõuetele. Ärge riskige seaduserikkumisega – valige meie e-poest õiged lisatuled juba täna ja nautige ohutut ja paremat nähtavust teel!